Pisanie książek i tekstów wymaga od nas odpowiedniego warsztatu. Zapewne wielu z Was chce nad nim popracować. Przedstawiam książki o sztuce pisania oraz o tworzeniu dobrych tekstów. Zebrałam w jedną całość to co udało mi się znaleźć, dlatego znajdziecie tu bardzo różnych autorów, którzy coś mówią w tym temacie. Mam nadzieję, że znajdziecie coś dla siebie.

Stephen King, Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika

Dużo czytać. Jeszcze więcej pisać. Nie poddawać się. Wyłączyć telewizor. Być uczciwym wobec siebie i swoich bohaterów. Nie bać się krytyków. Nie lekceważyć gramatyki. Oszczędzać słowa – radzi początkującym pisarzom słynny autor horrorów. Ale „Pamiętnik rzemieślnika” to nie tylko porady dla twórców opowiadań o kosmicznych mutantach w radioaktywnym jeziorze. Wielbiciele Stephena Kinga znajdą tutaj wiele szczegółów biograficznych – pisarz opowiada o swoich traumatycznych przeżyciach z dzieciństwa, ciężkich latach biedy, przygodach z alkoholem i narkotykami, wreszcie o groźnym wypadku, któremu uległ w 1999 roku. Zdradza także historie poszczególnych pomysłów (do czego też może zainspirować pisarza automat sprzedający środki higieniczne w damskiej przebieralni!) i konkretnych tekstów czy postaci. King nie próbuje kreować się na mentora początkujących literatów, nie mitologizuje też samego tworzenia, choć głęboko wierzy w magiczną siłę słowa pisanego. Humor i bezpretensjonalność, z jaką podchodzi do pisania, i do samego siebie, a także naprawdę użyteczne wskazówki oraz przykłady z życia sprawiają, że „Pamiętnik” jest równie wciągający (choć nie tak przerażający) jak najlepsze z jego powieści.

Haruki Murakami, Zawód: powieściopisarz

Eseje zawarte w tym tomie Haruki Murakami zaczął pisać mniej więcej sześć lat temu. Już znacznie wcześniej czuł potrzebę, by opowiedzieć czytelnikom o swojej twórczości i o tym, jak to jest być pisarzem.

Teksty z tej książki mogą być potraktowane jako eseje autobiograficzne, ale Murakami pisząc je, nie miał takiej świadomości. Chciał tylko pokazać swoją pisarską drogę i podzielić się refleksjami na temat twórczości w ogóle.

„Nie bardzo wiem, na ile te w pewnym sensie egocentryczne, prywatne teksty – będące raczej zapisem prywatnych spekulacji na temat procesu pisania niż przesłaniami – przydadzą się czytelnikom. Bardzo bym się cieszył, gdyby naprawdę choć troszkę się komuś przydały”.

Katarzyna Bonda, Maszyna do pisania. Kurs kreatywnego pisania

Pisania, jak każdego zawodu, można się nauczyć. Kurs kreatywnego pisania Katarzyny Bondy, królowej polskiego kryminału, da początkującym pisarzom narzędzia, by mogli swoje pisarskie pomysły realizować pewnie, świadomie i coraz doskonalej. Wyjaśni, jak wygląda struktura powieści i w przystępny sposób uporządkuje teorię konstruowania tekstów literackich. Pomoże także przyszłym pisarzom w odkrywaniu ich mocnych stron, otworzy ich na inną percepcję świata, nauczy samodyscypliny oraz tego, jak szukać tematów i pomysłów.

Joanna Wrycza – Bekier, Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy

Pisać każdy może… tylko jak?

Słowa towarzyszą nam od dzieciństwa. Nadajemy nazwy wszystkiemu, co nas otacza, opowiadamy o wszystkim, co dla nas ważne. Gdy korzystamy z wyszukiwarki internetowej, wpisujemy w jej okno pożądane frazy. I choćby nie wiadomo jak wyznawcy kultury obrazkowej zaklinali rzeczywistość, to słowa mają moc. Zmieniają świat, wpływają na czytelników i klientów.

Niezależnie od tego, czy tworzysz opowiadanie, bloga, tekst naukowy, e-mail marketingowy czy slogan reklamowy — jesteś pisarzem. Chcesz podzielić się z czytelnikiem swoimi przemyśleniami, rozbawić go lub wzruszyć. Chcesz, by czytelnik Cię zrozumiał, ale czy wiesz, jak do niego dotrzeć? Które słowa wybrać, a których się pozbyć? Marzysz o tym, by Twój tekst czytało się tak, jak ogląda się przygody Jamesa Bonda? Chciałbyś budować napięcie jak Agatha Christie?

Magiczną moc opowieści dostrzegają dziś nie tylko literaci i reżyserzy, lecz również twórcy tekstów reklamowych i internetowych, ponieważ storytelling buduje świadomość marki. Jeśli chcesz nauczyć się go stosować, trudno o lepszych mistrzów storytellingu niż wielcy pisarze. Możesz czerpać garściami z ich doświadczenia, pod warunkiem, że zamiast się zastanawiać: „Co autor miał na myśli?”, zapytasz: „Jak on to zrobił?”. Dzięki pisarskim technikom i stylistycznym sztuczkom, które poznasz w tej książce, Twój tekst zabłyśnie jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.

Joanna Wrycza – Bekier, Szkoła twórczego pisania. Jak zostać autorem bestsellerowych powieści

  • Co sprawia, że książka staje się literackim przebojem?
  • Jak napisać książkę, w której zakochają się czytelnicy?
  • Czy istnieje przepis na bestseller?

Napisać powieść jest łatwo. Jednak napisać dobrą powieść – to już zupełnie inna sprawa. Jeśli pragniesz, by Twoje dzieła nareszcie opuściły szufladę biurka lub katalog o nazwie „prywatne, nie czytać”, musisz się do tego odpowiednio przygotować. Sam talent, nawet doprawiony twórczą weną, niestety nie wystarczy. Warunkiem niezłego pisarstwa jest doskonałe opanowanie rzemiosła, na które składa się znajomość mechanizmów rządzących światem dzieła literackiego oraz twórcze posługiwanie się językiem.

Z pewnością nie dziwi Cię fakt, że aktorzy, tancerze, graficy doskonalą swoje umiejętności w szkołach i na warsztatach artystycznych. Czemu więc nie kształcić talentów pisarskich? Kreatywne pisanie jest dziedziną niezwykle popularną w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej. „A co z natchnieniem?” – pomyślisz. Otóż, o ile można wyobrazić sobie wiersz powstały pod wpływem nagłej iluminacji, to 500-stronicowa powieść musi być owocem systematycznej pracy.

Nim zaczniesz pisać swoją najlepszą książkę, zapoznaj się ze wskazówkami zawartymi w tym poradniku. Nauczysz się konstruować wiarygodnych bohaterów, tworzyć wciągające fabuły, pisać wartkie dialogi i posługiwać się językiem zmysłów. Dowiesz się także, jak wydawać i promować Twoje dzieło. Odkryjesz, że pisarstwo nie polega na ciągłym zmaganiu się z Muzą. Liczne ćwiczenia z kreatywnego pisania mogą stać się pretekstem do dobrej zabawy, a nawet terapii. A zatem – pisarze do piór!

Jakub Winiarski, Jolanta Rawska, Po bandzie czyli jak napisać potencjalny bestseller

„Po bandzie” to pierwszy kompleksowy polski poradnik dla pisarzy początkujących, średniozaawansowanych, a także dla tych, którzy uważają się za zaawansowanych i myślą, że o pisaniu wiedzą już wszystko.

Z książki dowiesz się między innymi:

  • jak zacząć i jak doprowadzić swój pisarski projekt do szczęśliwego końca
  • jak wykreować fascynujących, niezapomnianych bohaterów
  • jak ułożyć fabułę, poprowadzić narrację i zbudować najlepszy możliwy dialog
  • jak napisać scenę erotyczną oraz wykreować porywającą intrygę
  • jak być dowcipniejszym pisarzem i w pełni wykorzystać poczucie humoru, które masz
  • jak uniknąć pisarskiego bloku i kontynuować mimo przeciwności
  • dlaczego wybór miejsca akcji jest kluczowy i jak tworzyć najlepsze dekoracje
  • czy zasada „Pokazuj, nie stwierdzaj” zawsze się sprawdza

Dodatkowo książka zawiera rozmowy:

  • ze specjalistką od prawa autorskiego – żebyś wiedział, jaka umowa jest dla Ciebie najlepsza
  • z agentką literacką – żebyś mógł zdecydować, czy warto mieć agenta od razu, czy lepiej poczekać
  • z redaktorką wydawnictwa – żebyś wiedział, na czym tak naprawdę polega współpraca z wydawcą i redaktorami

Książka przedstawia najnowocześniejsze podejście i jest dziełem opartym w dużej mierze na teorii i praktyce Jakuba Winiarskiego, pisarza od kilku lat będącego też najskuteczniejszym polskim nauczycielem „creative writing”, którego uczniowie, jak Marta Zaborowska, Nikodem Pałasz czy Katarzyna Kołczewska zdobywają serca czytelników. Zaproszona do projektu Jolanta Rawska wzbogaciła „Po bandzie” o inny punkt widzenia – wszystko po to, aby każdy mógł wybrać, co dla jego pisania najlepsze.

Christopher Vogler, Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy

Christopher Vogler odkrywa niezwykle istotny związek pomiędzy mitologią i narracją w swoim przejrzystym, treściwym stylu, który sprawia, że lektura tej książki jest niezbędna dla producentów, scenarzystów, autorów sztuk, pisarzy, nauczycieli i wykładowców oraz fanów kultury popularnej na całym świecie. Odkryj zestaw zainspirowanych mitami paradygmatów, takich jak „Podróż bohatera” i przewodników, które krok po kroku objaśniają kreowanie fabuły i postaci. Zainspirowana pracami Josepha Campbella, „Podróż autora” jest lekturą obowiązkową wszystkich twórców zainteresowanych rozwojem swojej sztuki.

Lew Hunter, Kurs pisania scenariuszy

Najlepszy amerykański kurs pisania scenariuszy realizowany na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles (UCLA)

„Jedynym powodem, dla którego tak wiele osób nie zostało scenarzystami, jest to, że poddali się zbyt szybko” – twierdzi Lew Hunter.

Swoją wiedzę od lat przekazuje w kursie pisania scenariuszy, który szybko zyskał miano kultowego, ponieważ wywarł ogromny wpływ na całe pokolenia amerykańskich scenarzystów.

Niniejsza książka jest przeznaczona dla wszystkich, którzy nie mogą wziąć udziału w legendarnym kursie. Z poczuciem humoru i pozbawioną skrupułów bezpośredniością Lew Hunter prowadzi Czytelnika przez każdy etap tworzenia scenariusza. Traktuje go tak samo, jak swoich słuchaczy za oceanem – ucząc, poprawiając i cały czas autentycznie bawiąc.

Dorotea Brande, Będę pisarzem!

znana i ceniona na całym świecie autorka bestselleru motywacyjnego „Obudź się i zacznij żyć”, tym razem odkryje przed Tobą tajniki sztuki pisarskiej.

„Jak zostać pisarzem”, to książka niezwykła i zdecydowanie nieszablonowa. Powstała w 1934 roku, po dziś dzień wymieniana jest w kanonie lektur obowiązkowych dla początkujących i tych nieco bardziej zaawansowanych pisarzy na całym Świecie.

Brande, sama będąc pisarką i doskonale znając swoje środowisko zawodowe, świetnie zdawała sobie sprawę, że kolejny poradnik na temat technik i stylu pisania nikomu do niczego się nie przyda. Skupiła się więc na najistotniejszych prawdziwych problemach początkujących pisarzy. Te zaś, za zwyczaj siedzą nie w ich „piórach”, ale w głowach.

Książka, którą masz przed sobą pozwoli Ci:

  • Zacząć pisać – jeśli jeszcze wahasz się, czy w ogóle potrafisz,
  • Znajdować inspirację – za pomocą nie tylko bujania w obłokach, ale także przez praktyczne ćwiczenia
  • Pisać lekko – gdy tylko znajdziesz odrobinę weny
  • Pisać regularnie – bowiem pisanie raz na rok po prostu nie jest godne osoby mieniącej się pisarzem
  • Tworzyć równo – zawsze z na tym samym dobrym poziomie
  • Łączyć oryginalność i niepowtarzalność z naśladownictwem – bowiem prawdziwie twórczy umysł, to taki, który potrafi nie tylko wypracować własny oryginalny styl, ale także wzbogacać go tym, co najlepsze również u innych inspirujących autorów

Żyć jak pisarz – ponieważ „być pisarzem”, to nie praca ani zawód od 8 do 16 – to styl życia!

Na całej przestrzeni publikacji rozmieszczone są krótsze i dłuższe praktyczne ćwiczenia dla adeptów pisarstwa, które pozwalają rzeczywiście poprawić swoje umiejętności i uwierzyć w siebie. Dzięki tym ćwiczeniom, praktycznym poradom oraz niekonwencjonalnemu podejściu do tematu, publikacja Dorothea Brande jest lekturą obowiązkową dla wszystkich przyszłych i aktualnych adeptów pisarstwa.

Charles Bukowski, O pisaniu

Przenikliwe i poruszające refleksje i rozmyślania jednego z naszych najbardziej obrazoburczych, przykuwających uwagę i sławnych mistrzów o sztuce pisania i literackim rzemiośle.

Opowiadania, wiersze i powieści Charlesa Bukowskiego wycisnęły trwałe piętno na naszej kulturze.

W niniejszym zbiorze korespondencji – listów do wydawców, redaktorów, przyjaciół i kolegów po fachu – pisarz dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat sztuki tworzenia.

O pisaniu ukazuje artystę brutalnie szczerego w opisie mozolnej pracy i bezkompromisowego w ocenie absurdów życia – oraz sztuki. Rzuca światło na skomplikowaną bluźnierczą naturę pisarza będącego ikoną kontrkultury i prawdziwą amerykańską legendą – „laureatem amerykańskich nizin społecznych” (Time) – który ze stoickim spokojem przedstawiał poniewieranych i zdeprawowanych członków społeczeństwa. Odkrywa artystę opierającego się na tym, co instynktowne, w którego twórczości rozbrzmiewa główna myśl: „Nie staraj się”.

O pisaniu to książka przenikliwa, przejmująca i często przezabawna, pełna nie tylko niezapomnianych sformułowań, ale i charakterystycznej dla Bukowskiego surowości, i ożywiona chwilami wdzięku, intymności i patosu.

Steven Pinker, Piękny styl. Przewodnik człowieka myślącego po sztuce pisania XXI wieku

Dlaczego pisarstwo tak często bywa kiepskie i jak można je poprawić? Czy krótkie wiadomości tekstowe i media społecznościowe psują język? Czy współczesnym młodym ludziom zależy na dobrym stylu pisarskim? Dlaczego komukolwiek miałoby na nim zależeć?

W swojej zajmującej i pouczającej książce Steven Pinker, wybitny kognitywista i lingwista oraz znakomity pisarz, przedstawia nowy pomysł na podręcznik dobrego pisania w XXI wieku. Zamiast narzekać na upadek języka, ubolewać nad tym, co go irytuje, albo powtarzać dogmatyczne nakazy i zakazy autorów poradników sprzed stulecia, Pinker wykorzystuje naukową wiedzę na temat języka i umysłu, aby pomóc czytelnikowi w trudnej sztuce tworzenia przejrzystej, spójnej i stylowej prozy.

Ann Handley, C.C. Chapman, Treść jest kluczowa. Jak tworzyć powalające blogi, podkasty, wideo, e-booki, webinaria (i inne)

!

Jak wirtualni kowboje robią to online?

  • Blogi, które uzależniają jak narkotyk
  • Podcasty rozchwytywane niczym świeże bułeczki
  • Wideo oglądane z zapartym tchem
  • E-booki bardziej wciągające niż rasowy kryminał
  • Webinaria (i wiele, wiele innych)

Stwórz coś, co zafascynuje klientów i da kopa Twojemu biznesowi!

Jak sprawić, aby treści, które masz do zaoferowania, wciągały niczym film w 3D? Co zrobić, aby Twoja strona internetowa, wpisy na blogu czy pliki wideo były bardziej atrakcyjne niż nowy serial w telewizji? Jeśli chcesz wprowadzić produkt na rynek albo dotrzeć do nowych klientów i pozyskać ich trwałą lojalność, potrzebujesz jednego nieodzownego elementu: TREŚCI. Niezależnie od tego, czy mowa o krótkich notkach na Twitterze, fachowych artykułach na blogu, e-bookach, interaktywnych webinariach, pozwalających uczestnikom na ciekawe doświadczenia, czy podcastach, które można pobierać, by słuchać ich w biegu – dziś bardziej niż kiedykolwiek wcześniej rządzi właśnie TREŚĆ!

Książka Treść jest najważniejsza pozwoli Ci opracować własną strategię przekazywania treści. Poprowadzi Cię za rękę i podpowie, jak ubrać w słowa własną historię i stworzyć wartościowe portfolio, które będzie procentować przez długi czas. Przemów do ludzi we właściwy sposób, a Twoi klienci będą z własnej woli dzielić się Twoją historią ze znajomymi i rozpowszechniać ją za Ciebie. Dobrze prowadzona narracja to najlepszy ambasador Twojej firmy!

Jerzy Bralczyk, Jan Miodek, Andrzej Markowski, Jerzy Sosnowski, Wszystko zależy od przyimka

Czy muzycy z The Beatles to bitelsi, czy bitlesi? Dlaczego „wykonuję”, a nie „wykonywuję”? Do czego zobowiązuje nas etykieta, a do czego netykieta? Dlaczego my, Polacy, „imprezujemy”, ale nie „sportujemy” Czy polski przetrwa angielską inwazję?

Jak mówić po ludzku i po polsku w epoce internetu, SMS-ów, głupich reklam i bełkotliwych mediów, opowiada profesorskie trio Bralczyk, Markowski i Miodek w rozmowie z Jerzym Sosnowskim. „Psychologicznie byłoby to nie do zniesienia, gdybyśmy nie mogli czasem powiedzieć: «weź se to i daj mi spokój!»” – Jan Miodek „Czy wulgaryzmy to błędy językowe? Nie, chyba że ktoś wyraz na „ka” napisze przez o z kreską. Wówczas jest to błąd ortograficzny. Wulgaryzmy to błędy kulturowe” – Jerzy Bralczyk

„Język ma gorączkę. Ze wszystkim przesadzamy. Nie można już się czymś interesować, nie można mieć zainteresowań, tylko pasję trzeba mieć. Nie możemy się czymś niepokoić, tylko od razu nas to bulwersuje” – Andrzej Markowski

Jerzy Bralczyk, 1000 słów

W błyskotliwych, a jednocześnie odkrywczych i głębokich felietonach Jerzy Bralczyk przedstawia najbardziej niezwykłe, najwięcej znaczące i najważniejsze słowa, których używamy na co dzień i od święta. Tropi zmieniające się znaczenia wyrazów i zaskakujące powroty słów – wydawałoby się – skazanych na zapomnienie. Obok słów wielkich, które każą stawać na baczność, będą też słowa-perełki, które swoim brzmieniem, historią, znaczeniem, emocjonalnym tłem budzą zdumienie i radość z ich ponownego odkrycia.

Redaktorem książki jest Michał Ogórek, który tworzy niezwykłą strukturę „1000 słów” – książka ta dzięki niemu będzie czymś znacznie więcej niż zbiorem felietonów. „Bralczykowe” opowieści o słowach w wersji Ogórka układają się w opowieść nie tylko o metamorfozach polszczyzny, ale również przemianach naszej obyczajowości, kultury, polityki. Książka na każdą półkę.

Remigiusz Mróz, O pisaniu. Na chłodno

W kraju, w którym rzekomo nikt nie czyta, jego książki rozchodzą się w milionach egzemplarzy.

W wieku trzydziestu lat został najpopularniejszym współczesnym polskim pisarzem.

Kim jest?

Jak tworzy?

W tej książce Remigiusz Mróz daje się poznać od dotychczas skrzętnie skrywanej strony. Opisuje swoją pisarską drogę i trzyma czytelnika w napięciu, niczym w jednym ze swoich najlepszych kryminałów. Odkrywa kulisy własnego warsztatu, a ostatecznie udowadnia, że każdy z nas nosi w sobie przynajmniej jedną nienapisaną książkę.

Wszystko to robi na chłodno, ale także z przymrużeniem oka – dzięki czemu pozycja ta to nie tylko wyczerpujące kompendium pisarskie dla wszystkich, którzy myślą o stworzeniu własnej powieści, lecz porywająca, zabawna i momentami poruszająca lektura.

Przekopałam Internet, aby znaleźć to co do tej pory ukazało się na rynku i bezpośrednio lub pośrednio wiąże się z tworzeniem i pisaniem. Pisanie książek i tekstów nie jest zajęciem łatwym i wymaga od nas pracy nad warsztatem. Moim zdaniem są to pozycje warte uwagi, które na pewno pomogą nam w kształtowaniu naszego stylu. Pamiętajmy, że na niego wpływają również ćwiczenia. A więc piszcie, piszcie, piszcie! 😉